• Ви знаходитесь тут:

  • Головна
  • Конституційна реформа

/Files/images/конституція..jpg

Конституція буде змінена - Президент починає радикальну децентралізацію влади

26 червня 2014 року в Верховній Раді України буде зареєстровано законопроект про внесення змін до Конституції стосовно децентралізації влади, який також буде спрямовано до Венеціанської Комісії Ради Європи. Про це під час виступу на Дні діалогу представників органів місцевого самоврядування та органів державної влади сказав Президент України Петро Порошенко.
«Ми хочемо змінити найближчу до народу місцеву владу, надавши самоврядуванню реальних повноважень, яких ще ніколи не знала система місцевого самоврядування в історії України», - підкреслив Глава держави.
«Це є ключовий елемент мирного плану Президента, це ті речі,в тому числі, з якими ми підемо на Донбас», - додав Петро Порошенко.
Глава держави наголосив, що законопроект про внесення змін до Основного Закону передбачає ліквідацію обласних та районних державних адміністрацій і запровадження посад представників Президента. Також передбачається створення виконавчих комітетів місцевих рад, яким і буде делеговано основні функції державної влади на місцях.
«На місцях залишиться значна частина податків, зібраних на території органу самоврядування», - сказав Петро Порошенко.
Глава держави підкреслив, що децентралізація передбачає розширення повноважень місцевих громад, зокрема, й у питаннях історичної пам’яті, культурних традицій та мовної політики.
«Але єдиною державною мовою України була, є і буде українська мова», - наголосив Президент.
Президент висловив сподівання, що Верховна Рада здатна ухвалити у першому читанні законопроект про внесення змін до Конституції вже наступного тижня.

Питання змін до Конституції стоїть на порядку денному громадськості та влади

Верховна Рада України 3 липня підтримала процедуру розгляду запропонованих Президентом змін до Конституції щодо децентралізації влади. За включення до порядку денного парламенту законопроекту №418 а «Про внесення змін до Конституції України (щодо повноважень органів державної влади та місцевого самоврядування)» проголосувало 277 депутатів.
Зміни до Конституції щодо децентралізації влади були одним з ключових пунктів передвиборчої програми Петра Порошенка та є одним з основних етапів мирного плану Президента щодо врегулювання ситуації на Донбасі. Передбачається, зокрема, введення інституту представників президента на місцях замість голів обласних та районних державних адміністрацій.
«Зміни до Конституції, які вносяться сьогодні на ваш розсуд – це тема набагато ширша, ніж просто державний устрій, форма правління чи баланс між гілками влади. Це відповідь на питання бути чи не бути єдиній, соборній, неподільній Україні. Це справа війни і миру, яка вперше так стоїть в українській історії. І це найголовніша частина мого мирного плану», - зазначив Глава держави, під час представлення проекту у Верховній Раді.
Він підкреслив, що Конституційна реформа є одним із нагальних питань сьогодення, з яким представники влади не мають права зволікати.
Президент підкреслив, що вперше, головним у змінах до Конституції є широке делегування повноважень на місця – в громади, райони, регіони. «Переважна більшість змін стосується саме децентралізації влади. Посилення конституційно-правового статусу місцевого самоврядування та його фінансових можливостей», - зазначив він.
«Запропонована нами децентралізація звірена з європейським досвідом. Це протиотрута проти федералізації. Україна була, є і буде унітарною державою», - додав Глава держави.
Серед основних змін Петро Порошенко назвав принцип формування влади – знизу, зосередження повноважень на базовому рівні місцевих громад, обрання місцевих голів на місцях, визначення щодо використання мов тощо.
Разом з тим він підкреслив, що єдиною державною мовою залишається українська. «Ми маємо тверду, переконливу більшість на користь єдиної державної мови, але в демократичному, європейському суспільстві не можемо не поважати прав меншості. Саме тому сільські, селищні, міські, районні і обласні ради отримають право надавати в межах своїх територій і в межах своєї компетенції спеціальний статус російській та іншим мовам», - зазначив Президент.
Таке рішення він назвав розумним компромісом, яке «зробить Україну сильнішою, націю – згуртованішою та зніме спекуляції на мовну тему з порядку денного».
Глава держави подякував Голові ВР, Прем’єр-міністру, Уряду, народним депутатам та всім, хто долучився до участі у розробці змін до Основного Закону. Він зазначив, що проект отримав підтримку всіма учасниками процесу. «Я впевнений в тому, що ця Конституція наближає нас до Європи. В цьому контексті для мене є дуже важливою підтримка мого проекту з боку Венеціанської комісії, - сказав він і додав, - Ми говорили про зміни до Конституції, про децентралізацію і мали абсолютну, цілковиту підтримку цього проекту».
Петро Порошенко також висловив переконання, що ухвалення та імплементація змін до Конституції стане надійним засобом врегулювання кризи на Донбасі, наблизить владу до людей по всій країні. «В першу чергу, нам через інструменти мирного плану треба боротися за серця тих, хто живе на Донбасі. Це стане нашої перемогою і ми з випробувань останнього часу вийдемо сильними та згуртованими, якими ще ніколи не були до цього», - резюмував Президент.

План
заходів з питань організаційного забезпечення обговорення проекту змін до Конституції України щодо децентралізації державної влади
РОЗПОРЯДЖЕННЯ ХАРКІВСЬКОГО МІСЬКОГО ГОЛОВИ "ПРО ЗАТВЕРДЖЕННЯ ПЛАНУ ЗАХОДІВ З ПИТАНЬ ОРГАНІЗАЦІЙНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ОБГОВОРЕННЯ ПРОЕКТУ ЗМІН ДО КОНСТИТУЦІЇ УКРАЇНИ ЩОДО ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЇ ДЕРЖАВНОЇ ВЛАДИ"
З метою створення належних умов для ефективної діяльності виконавчих органів міської ради з питань організаційного забезпечення обговорення проекту змін до Конституції України щодо децентралізації державної влади, враховуючи розпорядження голови Харківської обласної державної адміністрації від 14.05.2014 №184, керуючись ст.ст.42, 50, 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»:
1.Затвердити План заходів з питань організаційного забезпечення обговорення проекту змін до Конституції України щодо децентралізації державної влади, що додається.
2.Контроль за виконанням розпорядження залишаю за собою.
Секретар міської ради О.М. Новак
РОЗПОРЯДЖЕННЯ ХАРКІВСЬКОГО МІСЬКОГО ГОЛОВИ "ПРО СТВОРЕННЯ РОБОЧОЇ ГРУПИ З ПИТАНЬ ОРГАНІЗАЦІЙНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ОБГОВОРЕННЯ ПРОЕКТУ ЗМІН ДО КОНСТИТУЦІЇ УКРАЇНИ ЩОДО ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЇ ВЛАДИ ТА КОНЦЕПЦІЇ РЕФОРМУВАННЯ МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ..."
З метою забезпечення широкого обговорення проекту змін до Конституції України щодо децентралізації влади та Концепції реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні, враховуючи розпорядження голови Харківської обласної державної адміністрації від 14.05.2014 №184, керуючись ст.ст.42, 50, 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»:
1.Утворити робочу групу з питань організаційного забезпечення обговорення проекту змін до Конституції України щодо децентралізації влади та Концепції реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні та затвердити її персональний склад, що додається.
2.Контроль за виконанням розпорядження залишаю за собою.
Секретар міської ради О.М. Новак
Додаток. Про створення робочої групи.
РОЗ`ЯСНЕННЯ ЩОДО ЗМІН ДО КОНСТИТУЦІЇ УКРАЇНИ НА РЕАЛІЗАЦІЮ РЕФОРМИ МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ ТА КУРСУ УРЯДУ НА ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЮ ВЛАДИ В УКРАЇНІ
Міністерством регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України підготовлено пропозиції щодо змін до Основного Закону (Конституції) України.
Пропозиції підготовлені на реалізацію реформи місцевого самоврядування, Концепцію якої було схвалено Урядом 1 квітня 2014 р. Необхідність таких змін обумовлена тим, що саме Конституція визначає основи системи влади, і без відповідних змін провести реформу неможливо.
Основні зміни передбачають:
Запровадження трьохрівневої системи адміністративно-територіального устрою України – область, район, громада з повсюдністю місцевого самоврядування;
Передачу функцій виконавчої влади від місцевих адміністрацій виконавчим органам рад відповідного рівня;
Розподіл повноважень між органами місцевого самоврядування за принципом субсидіарності і наділення саме громад максимально широким колом повноважень;
Чітке забезпечення повноважень органів місцевого самоврядування необхідними фінансовими ресурсами, в тому числі через їх участь в загальнодержавних податках;
Ліквідація державних адміністрацій і створення натомість державних представництв з тільки контрольно-наглядовими і. координаційними, а не виконавчими функціями.
Пропозиції щодо змін до Основного закону підготовлені Мінрегіоном на основі:
а) положень Європейської Хартії місцевого самоврядування;
б) пропозицій вітчизняних експертів (напрацювання Конституційної асамблеї, Конституційної комісії парламенту, груп експертів в області конституційного права і місцевого самоврядування);
в) з врахуванням позиції польських експертів, які мають успішний досвід впровадження реформи місцевого самоврядування.
Серед питань, які узгоджувались в дискусіях українських та польських експертів:
наскільки запропонована модель змін до Конституції (з урахуванням українських реалій) відповідає практичному досвіду польських колег (що реально працює і як не припуститися помилок у процесі формування законодавчого підґрунтя для реалізації реформи);
яким має бути ступінь деталізованості тексту (у польській Конституцій виклад дуже лаконічний, в українських традиціях недостатня деталізованість може призвести до різних тлумачень).
Пропозиції вносились з урахування обмеження на зміни у першому розділі Конституції. Такі зміни можуть бути внесені тільки шляхом референдуму, що призвело б до суттєвого сповільнення конституційних перетворень (так, у польській Конституції існує поняття територіального самоврядування, яке діє на рівні громад (гмін), районів (повятів) і регіонів (воєводств). В українській Конституції закріплене поняття місцевого самоврядування, яке не може бути змінене без внесення відповідних змін у перший розділ Основного Закону).
КЛЮЧОВІ ЗМІНИ
стосуються розділів ІХ (Адміністративно-територіальний устрій) і ХІ (Місцеве самоврядування), які викладені в новій редакції. Пропонуються також деякі зміни в розділи ІV (Верховна Рада), V (Президент України), VІ (Кабінет Міністрів. Інші органи виконавчої влади).
1.У статті 132 (розділ ІХ)закріплюютьсяПРИНЦИПИдецентралізації у здійсненні державної влади, повсюдності та спроможності місцевого самоврядування, сталого розвитку адміністративно-територіальних одиниць.
2.У статті 133 (розділ ІХ)чітко визначеноТРЬОХРІВНЕВУ СИСТЕМУ АДМІНІСТРАТИВНО-ТЕРИТОРІАЛЬНОГО УСТРОЮ– три види адміністративно-територіальних одиниць: регіони, райони, громади (було: Автономна Республіка Крим, області, райони, міста, райони в містах, селища і села). Також єВИЗНАЧЕННЯ ГРОМАДИ(Громадою є утворена в порядку, визначеному законом, адміністративно-територіальна одиниця, яка включає один або декілька населених пункти (село, селище, місто), а також прилеглі до них території).
3.Стаття 140 (розділ ХІ)викладена в новій редакції. В ній передбачено УТВОРЕННЯ ВИКОНАВЧИХ ОРГАНІВ ВЛАДИ РАЙОННИМИ ТА ОБЛАСНИМИ РАДАМИ і закріплено ПРИНЦИП СУБСІДІАРНОСТІ при розмежуванні повноважень у системі органів місцевого самоврядування та їх виконавчих органів різних рівнів.
4.В статті 141 (розділ ХІ)визначається порядок формування рад відповідного рівня.
Пропонується обмежити СТРОК ПОВНОВАЖЕНЬ рад та їх голів п’ятьма роками.
5. У цій статті також визначено ПОРЯДОК ФОРМУВАННЯ ВИКОНАВЧИХ ОРГАНІВ МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ НА РАЙОННОМУ ТА ОБЛАСНОМУ РІВНЯХ:«Голови районної та обласної рад обираються відповідними радами та очолюють виконавчий комітет ради. Районна та обласна рада за поданням обраного голови формує склад виконавчого комітету ради».
6.Стаття 142 (розділ ХІ) визначає МАТЕРІАЛЬНІ ТА ФІНАНСОВІ ОСНОВИ МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ. Тут закріплене право місцевого самоврядування на частку загальнонаціональних податків.
Принциповим є момент чіткої фіксації норми, що «обсяг фінансових ресурсів органів місцевого самоврядування відповідає повноваженням, передбаченим Конституцією та законами».
Також закріплено, що «витрати органів місцевого самоврядування, що виникли внаслідок рішень органів державної влади, компенсуються державою».
7.У статті 143 (розділ ХІ)визначено розмежування ВЛАСНИХ І ДЕЛЕГОВАНИХ ПОВНОВАЖЕНЬ органів місцевого самоврядування. При цьому пропонується не деталізувати в Конституції повноваження, залишивши визначення вичерпного їх переліку на рівні відповідного Закону. Зафіксовано, що «держава фінансує здійснення цих (делегованих) повноважень у повному обсязі за рахунок коштів Державного бюджету України або шляхом віднесення до місцевого бюджету у встановленому законом порядку окремих загальнодержавних податків, передає органам місцевого самоврядування відповідні об'єкти державної власності».
8. З попередньої статті вилучено, що «органи місцевого самоврядування з питань здійснення ними повноважень органів виконавчої влади підконтрольні відповідним органам виконавчої влади». Тепер ОМС ВІДПОВІДАЛЬНІ ТІЛЬКИ ПЕРЕД ЗАКОНОМ(ст. 144 – «Рішення органів місцевого самоврядування з мотивів їх невідповідності Конституції і законам України в порядку і строки, визначені законом, зупиняються головами відповідних державних представництв з одночасним зверненням до суду»).
9. Новою у змінах до Конституції є пропозиція СТВОРЕННЯ МІСЦЕВИХ ДЕРЖАВНИХ ПРЕДСТАВНИЦТВ. У статті 118 (розділ VІ) зазначено: «Виконавчу владу в областях і районах, місті Києві та у Севастополі здійснюють голови державних представництв» (фактично префекти).
У цій статті також пропонується визначити наступнийПОРЯДОК ПРИЗНАЧЕННЯ ТА ЗВІЛЬНЕННЯ ГОЛІВ ДЕРЖАВНИХ ПРЕДСТАВНИЦТВ:«Голови державних представництв призначаються на посаду та звільняються з посади Президентом України за поданням Кабінету Міністрів України в порядку, визначеному законом».
Оскільки основною їх функцією є нагляд за дотриманням закону в регіонах, логічним є їхня підзвітність Президентові як гаранту Конституції. Натомість для забезпечення балансу влад передбачена відповідальність та підконтрольність голів державних представництв Кабінету Міністрів України. У той же час дане питання є теж дискусійним, і остаточне рішення залежить від того, як визначаться законодавці щодо розподілу функцій в трикутнику Верховна Рада – Кабінет Міністрів – Президент. Допустимим є наділення правом призначення і звільнення голів як Кабінету Міністрів, так і Президента.
10.У статті 119 (розділ VІ) визначені ПОВНОВАЖЕННЯ ГОЛІВ РАЙОННИХ ТА ОБЛАСНИХ ДЕРЖАВНИХ ПРЕДСТАВНИЦТВ.Всього передбачено чотири сфери повноважень, серед яких – нагляд за відповідністю актів органів місцевого самоврядування Конституції та законам України, координація роботи територіальних і центральних органів виконавчої влади та координація роботи усіх органів влади на місцях в умовах надзвичайного та воєнного стану.
Передбачено (знову ж таки з метою забезпечення балансу влад) , що «рішення голів державних представництв, що суперечать Конституції та законам України, можуть бути відповідно до закону скасовані Кабінетом Міністрів України».
11. При цьому з розділу VI ( а також інших статей) вилучено поняття місцевих державних адміністрацій, які пропонується ліквідувати.
12. Відповідно деякі зміни також пропонуються до розділів ІV (Верховна Рада) і V (Президент України). Принциповим є ВИЛУЧЕННЯ З ПОВНОВАЖЕНЬ ВЕРХОВНОЇ РАДИ(стаття 85, розділ ІV)ТИХ, ЯКІ НЕ Є ПОЛІТИЧНИМИі мають бути віднесені до повноважень відповідних органів виконавчої влади:
«призначення чергових та позачергових виборів до органів місцевого самоврядування». Натомість зафіксовано, що призначення місцевих виборів має відбуватись автоматично при виникненні правових підстав – питання не носить політичного характеру (стаття 141, розділ ХІ)
«утворення і ліквідація районів, встановлення і зміна меж районів і міст, віднесення населених пунктів до категорії міст, найменування і перейменування населених пунктів і районів» – це теж не політичне питання і за своєю природою воно має бути віднесене до повноважень Кабінету Міністрів ( стаття 116, п. 2.1.).
Прийняття відповідних змін до Конституції забезпечить правову основу для схвалення низки законодавчих актів, необхідних для реалізації реформи місцевого самоврядування. Серед законопроектів, які вже готуються – нова редакція закону про місцеве самоврядування, закон про місцеві державні представництва, зміни до бюджетного кодексу, зміни до низки законодавчих актів, які визначають розподіл повноважень між виконавчими органами влади і органами місцевого самоврядування, а також їх розподіл між органами місцевого самоврядування різного рівня.
Закон України Про внесення змін до Конституції України
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА до проекту Закону України «Про внесення змін до Конституції України»
ПОРІВНЯЛЬНА ТАБЛИЦЯ до проекту Закону України «Про внесення змін до Конституції України»
Кiлькiсть переглядiв: 296